התעדכן המדד החברתי כלכלי של רשויות מקומיות

29 יולי, 2024 |
  •   
  •   
  •   

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום , 28/7/2024, עדכון למדד החברתי כלכלי. כידוע, המדד מסווג את כל הרשויות המקומיות בישראל לפי עשירונים של איתנות כלכלית-חברתית מ-1 (הנמוך ביותר) ועד 10 (הגבוה ביותר) ומשמש את משרדי הממשלה ואת גופי הסמך הממשלתיים להקצאות דיפרנציאליות של תקציבים ותמיכות.

המדד החברתי-כלכלי נשען על מודל בו מוצבים 14 משתנים המתייחסים לתושבי הרשות (ולא לרשות המקומית כגוף מוניציפלי כלכלי) מהתחומים: הרכב דמוגרפי, השכלה וחינוך, רמת חיים תעסוקה וגמלאות. המשתנים מוכנסים למודל שבאמצעותו ממוינות הרשויות השונות ל- 10 קבוצות סטטיסטיות דומות. העיבוד הנוכחי מתבסס על נתוני האוכלוסין 2021. העיבוד הקודם בוצע על נתוני 2019.

אוכלוסיית המדד כוללת הפעם גם את רוב דיירי המוסדות, אך אינה כוללת דיירי מוסדות סיעודיים, בתי סוהר וכדומה.

עפ"י תוצאת ההרצה הפעם, מתוך 255 רשויות מקומיות (2021) ב- 40 (!) חלו שינויים בשיוך באשכול החברתי כלכלי: 21 רשויות עלו ב"ציון" אחד, לעומת זאת 19 רשויות ירדו בציון אחד.

בין השינויים הבולטים בערים: מודיעין-מכבים-רעות, ירדה מאשכול 9 לאשכול 8, כרמיאל ירדה מאשכול 6 ל-5, דימונה, רמלה, בית שאן ולוד ירדו מאשכול 5 לאשכול 4. טבריה ירדה מאשכול 3 לאשכול 2. לעומת זאת טירת הכרמל עלתה מאשכול 5 לאשכול 6, כפר קאסם וערערה עלו מאשכול 3 לאשכול 4.

הגם שמדובר בשינויים שרובם טכניים ברור שטבלת המדדים החדשה תשפיע מאוד על הקצאות התקציב השונות שמבצעת המדינה באמצעות משרדי הממשלה השונים וגופי הסמך, לרשויות המקומיות. כך למשל, בתמיכות ממשלתיות/קולות קוראים, שיעור ההשתתפות העצמית (מאצ'ינג) שיידרש כעת ברשויות שמיקומם ע"ג האשכול הסוציו אקונומי שעלו עלול לגדול.

יצויין עוד כי הפרסום החדש של למ"ס מכיל גם נתונים עדכניים אודות השיוך הסוציואקונומי של אזורים סטטיסטיים בתוך הערים (מקביל חלקית לשכונות) וגם של ישובים בתוך מועצות אזוריות, עדכון זה נשען על מפקד האוכלוסין שהתפרסם לאחרונה שכתבה אודותיו מופיעה גם באתר זה.

מצ"ב לנוחיותכם קישור לפרסום המלא של למ"ס בו מוצגים, בין השאר, כלל השינויים ובכלל זה השינוי במיקום של כל רשות לעומת מיקומה בפרסום הקודם שהתבסס כזכור על נתוני 2019.